Wednesday, 9 November 2016

Ayam Sweet Sour..

Assalamualaikum....

Apa khabar semua.. Musim panas kan sekarang ni... Cuaca macam ni ramai la yang sakit.. Make sure uolls minum air secukupnya k....


So meh kita bercerita pasal masakan pulak.. Uolls nak masak apa ye hari ni.. Why dont uolls try resepi ni.. Ayam sweet sour by me hehehehehe... Anak-anak memang suka sangat la bis xpedas kan favourite dorang le jadinya hahahaha





ok meh kita tengok resepi Ayam Sweet Sour ni k...


sediakan dada ayam dan potong kiub.. Potong besar la sikit ye sebab nanti jadi halus pl bila lepas masak sebab kecut hehehehe


Then masukkan sedikit kicap cair sebagai perasa... Tapi masa ni kicap cair xde so belasah la kicap manis hahahaha


Renjiskan sedikit lada sulah.


Gaul sebati dan biarkan sekejap.. Perap jap biar bahan-bahan tu semua masuk dalam isi ayam.


Pecahkan sebiji telur dan gaul rata


Masukkan tepung jagung. Kemudian gaul rata.


Ha sampai sebati tersalut semua macam ni k.


panaskan minyak then goreng semua isi ayam tdi hingga kekuning-kuningan


Dah ok angkat dan ketepikan dulu ye.. so kita msak dulu sos dia.


Sedakan bahan2 di atas... 
2 ulas bawang putih - cincang
1 labu bawang besar (saiz kecik) - dadukan
@1 batang cili hidup - daud
2 inci halia - potong panjang
1/2 biji capsicum - dadu


Actually nak letak nenas tapi xde i letak je mangga hahahha.. pon boleh.. Asal masam.


Panaskan minyak, tumis bawang putih, bawang besar dengan halia hingga naik bau


kemudian masukkan cili dan mangga/nenas


Masukkan 2 sudu besar sos tiram, dua sudu besar sos tomato, dua sudu besar sos cili.


Masukkan sedikit air dan kacau sebati. Kemudian perasakan dengan sedikit gula untuk kurangkan rasa acid tu


Masukkan sedikit bancuhan tepung jagung untuk memekatkan kuah


Masukkan ayam yang kita ketepikan tadi


Gaul sebati


dah siappppppppppp







Selamat mencuba ye

No comments:

Post a Comment