Tuesday, 30 June 2015

Sambal Bilis Dengan Petai


Assalamualaikum...

Hari ni 13 Ramadhan... Kejap je pejam celik pejam celik dah nak setengah bulan kita berpuasa.... Lagi 2 minggu dah nak raya.. Actually kan aida satu baju pon xbeli lagi huhuhu


Nanti kalau dah lambat2 sangat last2 apa pon xyah.. hehehehe... recycle.. pakai je yang mana ada.. xmembazir kan hahahaha... tapi baju anak camna pon kena beli juga.. dorang tak ada baju besar.. beli bagi diorang siok skit.. raya kan.. dah elok ja puasa bagi la depa hepi skit kan


So menu apa korang hari ni... Kalau dh xde menu sangat boleh la buat sambal bilis dengan petai ni.. Beli petai tapi udang lupa beli hahahahaha... tu yang jadi sambal bilis ni... Jadi la kan.. sedap juga hahahaha

cuma en hubby kata kena dengan nasi lemak lagi meletop hahahaha... tak larat la sayang oi nak buat nasi lemak hehehehe



SAMBAL BILIS DENGAN PETAI
Bahan2
segenggam cili kering - kisar
1 labu bawang besar - kisar
1 labu bawang besar - hiris nipis
2 inci belacan
petai
ikan bilis - goreng dulu
2 sudu ikan bilis - diblend hancur (kering)
air asam jawa
garam 
gula


CARA-CARA
- panaskan minyak kemudian masukkan cili kisar, bawang kisar, ikan bilis kisar dengan belacan. Tumis sehingga wangi dan pecah minyak
- masukkan petai dan biar seketika
- bila semua dah mendidih masukkan air asam dan ikan bilis.. kemudian masukkan bawang hiris. Perasakan


sebenarnya yang masuk ikan bilis kisar tu untuk menyedapkan kuah.. itu yang aida amalkan la.. sebab memang berbeza kalau masukkan cam tu. Kalau xcaya korang try rasa tgok.. Sambal tu akan jadi lebih sedap kalau masukkan cam tu. 


Ok uolls.. nanti free2 korang try ek.. jangan lupa tau... ok bye...

No comments:

Post a comment