Sunday, 28 December 2014

Sotong Celup Tepung.. aka Sotong Goreng Tepung

Assalamualaikum...

 Korang kalau masak sotong selalu buat masak apa ye.. Aida slalunya la menu fav celup tepung, sambal, dengan goreng kunyit. Yang menu lain tu jarang2 sikit la baru nak buat.


Sotong celup tepung ni memang terbaekk lah.. Rangup je rasa dia.. Memamg jadi ralit kalau makan.. Buat snek pun sedap gak ni hehehehe... krup krap krup krap ja sambil makan hehehehe...


Kadang kan aida main hentam je bancuhan tepung tu.. Ikut mana sempat je.. Kadang tu buat guna tepung gandum saja pon jd juga rangup dia hehehehe... Tapi ada setengah orang tal boleh tak jadi rangup dia kalau gandum saja.. Ntah la.. Tak kan kena ikut air tangan juga kot hehehhe


SOTONG CELUP TEPUNG
BAHAN-BAHAN
1 kg sotong - buang dakwat dan basuh bersih kemudian potong badan dia tu
1 cawan tepung ubi
1 cawan tepung beras
1 cawan tepung jagung / gandum
2 biji telur
garam - optional. Nak letak boleh tak nak pun xpe sebab sotong dah ada masin dia sendiri

CARA-CARA
- celupkan sotong ke dalam telur
- kemudian celupkan pula ke dalam tepung yang telah digaul bersama
- boleh terus digoreng.
SIAP




Untuk sos ni aida gunakan sos thai nyonya.. Kalau nak buat sos sendiri pun boleh juga.. Yang mana nak  buat sendiri boleh refer SINI


Selamat mencuba

No comments:

Post a comment