Tuesday, 23 December 2014

Laksa Sarawak

Assalamualaikum...

Kalau cerita pasal laksa sarawak ni actually masih ramai lagi kan orang semenanjung yang tak pernah rasa kesedapan laksa sarawak ni. Aida dulu pun kebetulan berjiran dengan orang sarawak. Dia pula pandai masak so slalu juga la kami bertukar juadah. Dia dapat rasa makanan semenanjung aida dapat rasa makanan sarawak... Hehehehe Yang mana suka mula la bertukar resepi pulak kan.. Alhamdulillah dia pun tak kedekut ilmu. Sayang Kak Ma... :)


Aida pun belajar dari kak ma cara2 buat laksa sarawak ni.. Tapi apa2 pun kena ada paste dia la.. Itu pun prob juga sebab kat semenanjung tak ada jual paste laksa sarawak ni huhuhu.. Kalau nk buat sendiri paste tu renyah kot hehehehe... Ni pic paste dia


Yang ni Hj Manan pnya.. Slalu aida akan guna hj manan ataupun burung bayan. Dua ni memang terbaek la rasa paste dia. Lain orang lain cara buat kuah laksa ni. Tapi aida ikut yang mana aida dapat la sebab dah kena dengan selera aida.



Lagi satu kan yang tak pernah makan mesti pelik hehehehe sebab kan even nama dia laksa tapi dia tak guna laksa. Guna bihun.. So sapa yang br tahu tu jangan tetanjat ye hahahaha... Ada yang boleh makan ada pula yang tak boleh masuk. Yelah tekak masing2 kan



Aida dulu mula-mula rasa memang agak pelik sikit la tengok bihun.. hahahaha sebab nama laksa dok terbayang laksa la. Tapi alhamdulillah sedap dan terus jatuh cinta. Tak kan nak minta orang buatkan selalu ye dak so minta la resepi try buat sendiri hehehehe


LAKSA SARAWAK
BAHAN-BAHAN
2 ketul dada ayam- direbus dan siat isi
500 gm udang - rebus dan buang kulit. Nak kuah manis blend kulit tu ambil air
*air rebusan kedua2 ni jangan buang. Ni la penambah perisa dalam kuah tu
1 inci halia - ditumbuk
5 ulas bawang merah - ditumbuk
3 ulas bawang putih - ditumbuk
4 sudu besar serbuk kari daging
200 gm paste laksa sarawak
2 kotak kecil santan pekat (aida guna brand kara atau cocolin)

CARA-CARA
- panaskan sedikit minyak.. untuk menumis ja
- tumis bahan yang ditumbuk sehingga layu
- satukan santan dan paste dan gaul sebati
-masukkan serbuk kari yang telah dibancuh dengan sedikit air. Tumis sehingga pecah minyak
- kemudian masukkan paste santan tadi.
-masukkan air rebusan tadi.. Agak2 la ye kuah dia tak terlalu pekat dan tak terlalu cair.. Perasakan dengan garam dan gula
-bila dah didih boleh tutup api




SAMBAL
segenggam cili kering - kisar
5 cm belacan
garam
gula

CARA-CARA
- panaskan minyak dalam kuali, masukkan cili mesin dan belacan
- perasakan garam dan gula tumis sehingga betul2 kering



BAHAN LAIN
taugeh - dicelur
telur dadar - dipotong halus
isi ayam - dicarik
udang
daun bawang - hiris halus
daun sup - hiris halus
limau kasturi





No comments:

Post a Comment