Monday, 24 February 2014

Meatball Ala Ikea...

Pernah makan meatball ikea tak...
Sapa yang pernah makan pasti tak akan lupa keenakkan meatball tersebut.. Memang superb lah.. Teringat2 terkenang2 sampai xleh nak tidor rasanya...

Tapi sapa yang duduk dekat damansara senang la boleh pegi anytime dan bila hari kerja so xla crouded sangat.. Ni bg orang yang jauh2 dpat pegi pon time cuti.. So nak queue up tuk beli tu pon dah berjam2...

Tapi di sini aida nak kongsikan resepi meatball ala ikea.. Sekurang-kurangnya dapat juga melepaskan teringin tu kan.. Tak la meleleh je air liur teringat meatball ikea hahahaha

Ok jom kita skodeng dulu resepi homemade meatball....


Meatball.....
Bahan-bahan
1 kg daging cincang
1 1/2 inci halia - dikisar
6 biji bawang merah - dikisar
3 biji bawang putih - dikisar
2 sudu besar lada sulah
3 sudu besar tepung sagu
4 sudu besar tepung
garam secukup rasa


Cara-cara

- perap daging bersama bawang merah, bawang putih, halia dan lada sulah selama 1/2 jam
- kemudian gaulkan daging bersama tepung dan garam
- bulat-bulatkan daging.. Bolehla difrozenkan pada tahap ni.. kemudian boleh la direbus atau digoreng


Sekarang kita tengok pula cara nak buat sosnya pula...


Bahan-bahan...

1 cawan susu segar
1 sudu kecil bawang merah kisar
1 sudu besar rata tepung gandum
1 sudu kecil serbuk lada hitam
1 sudu besar kicap pekat
1/2 sudu kecil serbuk pati daging (boleh juga ganti pati ayam)
1 sudu besar butter
sedikit oregano
garam secukupnya


Cara-cara
- cairkan butter
- tumis bawang merah sehingga wangi dan masukkan tepung gandum dan kacau rata
- kemudian masukkan susu sikit demi sikit.. Kacau guna hand whisk supaya tak berketul ye.
- masukkan pati daging, kicap dan garam secukupnya
- kacau sehingga pekat

dah siap dan sedia di makan


nyum nyum sedapnya... jangan lupa mencuba ye kawan2.... boleh juga letak jam raspberry dan kentang goreng tuk tambah feel macam di ikea... hehehehehe.... Okies uolls...

xoxo

No comments:

Post a comment