Thursday 25 September 2014

PUDING TRIFFLE

Assalamualaikum.....

Busy betul sejak akhir-akhir ni..Banyak kerja yang perlu dilaksanakan sampai nk update entri kat blog pon tergendala.. Tapi tak pe la kan asalkan ada juga ye dak hehehe...

Entri kali ni pasal sejenis dessert la.. Puding triffle ni mmg fav kami sekeluarga. sebab puding ni memberi kelainan dari puding lain. Kerana dia digabungkan dengan 3 jenis dessert dan yang pasti senang dan rasa yang meletoppp


Untuk puding triffle ni kalau uolls rajin boleh juga buat kek sendiri.. Samada kek span atau swiss roll pon sodap... Tapi normally aida akan beli je swiss roll ready made.. Hahahaha.. Malas pula kan nk buat klau nk buat puding ni kalau nak membaking lagi. So normally aida akan beli swiss roll cuma terpulang la nak perisa apa. Aida pernah buat perisa pandang, vanilla, kopi n mocha.. Semuanya sedap.



PUDING TRIFFLE
Kek boleh buat sendiri atau beli ready made. Aida guna swiss roll

BAHAN-BAHAN KASTARD
200 ml susu sejat 
100 ml air
2 kuning telur
2 sudu besar penuh tepung kastard
4 sudu besar gula 
3/4 sudu teh esen vanila

BAHAN-BAHAN JELLY
Aida gunakan serbuk jelly nona plain.

BAHAN LAIN
1 tin buah-buahan cocktail (atau boleh juga gunakan laici atau apa saja ikut selera memasing)
nata de coco


CARA MEMBUATNYA :-)

1. UNTUK KEK - potong kek mengikut ketinggian yang diingini dan susun di atas dasar loyang



pastikan semua ruang ditutup dengan sempurna supaya tak ada kastard terturun ke bawah nanti. Aida gunakan bekas plastik ni terus je sebab senang terus cedok makan. :)



- Renjiskan sedikit air cocktail ke atas kek untuk memberi sedikit rasa

2. UNTUK KASTARD - Satukan semua bahan kastard kecuali esen vanila



- kacau rata dan masak dia atas api. Gunakan api perlahan


- pastikan kastard sentiasa dikacau untuk elak kastard hangus di dasar. Dah pekat tutup api ketepikan. Biar kastard sejuk sedikit. 


-Bila dah sejuk letakkan atas kek tadi.. Ratakan ke seluruh ruang






3. UNTUK JELLY - Masak ikut cara-cara di belakang paket. Masukkan pewarna kesukaan


- Biarkan jelly sejuk sedikit sebelum dituang ke atas kastard.

4- Susun buah-buahan cocktail dan juga nata di coco ke atas kastard tadi sehingga memenuhi kesemua ruang kastard.







5- Lepas tu boleh la siram jelly pulak sebelah atas. Tuang jelly kena hati2 sebab kalau jelly masih panas dia akan tembus sehingga ke dasar





Pastikan jelly telah sejuk... Aida cedok dulu jelly tu guna senduk bulat kemudian letakkan perlahan-lahan ke atas kastard.. Ulang sehingga penuh bekas atau jelly habis.







Bila dah selesai tu boleh la masukkan dalam peti sejuk... Sedap tu makan sejuk2.. Perghhh nikmat tak terkata... Memang wajib dicuba la puding triffle ni...

Slalunya orang buat memang letak jelly warna merah.. Tapi terpulang kalau nk letak warna lain.. Semua terpulang pada citarasa sendiri. Ok uolls... Macam aida ada juga buat warna hijau... saja gatal hahahaha.. Tapi mcm merah juga melekat di hati..

Puding ni pon dah jadi makanan kegemaran kami satu family















SELAMAT MENCUBA


1 comment:

  1. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye.

    Assalamualaikum warga group📢
    Saya En.Mohd Zuhairi bin Noordin , pengasas produk herba dari hutan

    Sy ada menjual herba warisan yg mampu merawat semua jenis kanser dari tahap 1 hingga tahap 4 serta untuk pengidap resdung kronik. Herba warisan ini tidak mengganggu rawatan kimoterapi. Ia boleh diambil semasa rawatan hospital, malah lagi baik jika berubat bersama supaya lebih cepat sembuh. Daun2 herba terpilih ini terbukti berkesan dan sukar dijumpai, malah belum ada mana2 syarikat yg mengeluarkan herba ini. Ia herba khusus merawat kanser dan resdung yang kronik.Fokus herba ini ialah membunuh sel kanser hingga ke akar umbi supaya kanser tidak berulang lagi. Jangan biarkan penyakit anda menghuni dalam tubuh hingga kronik. Ia akan merebak ke organ lain. Setiap penyakit ada penawar, herba bukanlah benda asing lg di dunia, jangan was-was, sejak beratus tahun herba sudah digunakan oleh nenek moyang kita. Ia penawar ciptaan tuhan. Benda semulajadi tidak akan mengganggu rawatan moden. Kita usaha merawat sehabis boleh. Tidak ada sesiapa yg boleh menetapkan utk sembuh tidak boleh bercampur-campur rawatan. Penawar dah ada, hubungi saya sekarang .Bukan pesakit kanser pun boleh amalkan herba ini untuk mencegah kanser. Untuk pesakit kanser pula sy akan bantu sehingga sembuh dengan memberi nasihat dan motivasi bagaimana untuk hadapi kanser, menjaga pemakanan dan nasihat lain utk anda.Saya dah jumpa ramai pesakit, kita boleh
    berkongsi pendapat bagaimana hendak merawat sampai sembuh. Ramai pesakit saya dah sembuh,anda bila lagi? 😊

    *Testimoni-testimoni Pengguna Jutawan Herbs:*

    ▪Cucu Puan Mazili, Kanser Leukimia ALL B- Cell.
    Puan Mazili ada cucu lelaki berumur 3 tahun 8bulan yang dulu menghidap kanser Leukimia ALL B-Cell (Acute Precursor B-Cell All). Kalau dulu dia mengalami komplikasi limpa dan hati yang dah bengkak tapi sekarang syukur dia dah sembuh dengan rawatan doktor dan rawatan dari Jutawan Herbs.Sekarang dia menjalani kehidupan seperti kanak-kanak sihat lain.
    ........................................
    ▪Puan Roselawaty bt Jaafar, 47tahun , Kanser payudara tahap 2, asal dari Kedah.
    Pada tahun 2019 doktor telah mengesahkan dia menghidap kanser payudara tahap 2. Keputusan ujian Memogram di klinik BP Bukit Mertajam, doktor mengesahkan ada ketulan kanser di payudara sebelah kiri. Tetapi doktor tidak dapat pastikan itu kanser kerana bentuknya bulat biasa, sepatutnya ketulan kanser bulat dan tajam-tajam. Jadi dia ke Hospital Metro Sg Petani dan keputusannya negatif. Sekarang ni dia dah bebas dari kanser selepas membuat rawatan di hospital dan mengamalkan Jus Jutawan Herbs dalam masa yang sama. Dia buat gabungan rawatan moden dan herba.
    ........................................
    ▪Puan Zalina bt Ismail, 48 tahun ,Kanser Payudara Agresif.
    Dia telah disahkan menghidap kanser payudara pada April 2018. Dia mula sedari ade satu garis yang keras di bahagian bawah payudara kanan pada bulan Mac 2018. Jadi dia terus buat ujian memogram dan doktor sahkan dia menghidap kanser payudara agresif serta perlu operate segera. Dia jalani rawatan hospital dan ambil herba Jutawan Herbs bersama-sama. Gabungan rawatan moden dan herba membuatkan dia sembuh sampai sekarang syukurlah makin sihat.
    ........................................
    ▪Puan Noraini bt Yusof, Kanser Payudara tahap 3. Dari Shah Alam.
    Pada Mei 2017, Puan Noraini disahkan menghidap kanser payudara tahap 3. Saiz ketulan kansernya ialah 13.3 cm. Dia menjalani kimo dan buang ketulan dengan operation. Dia juga jalani mastectomy, radiotherapy dan herceptin selama setahun. Menantunya terjumpa blog Jutawan Herbs dan menyarankannya untuk ambil rawatan herba Jutawan Herbs dalam masa yang sama meneruskan rawatan hospital iaitu kimo. 4 bulan sekali dia berjumpa Oncologist ,alhamdulillah result semua memuaskan seperti tak ada penyakit kanser pun. Sampai sekarang dia masih ambil herba Jutawan Herbs untuk kekalkan kesihatan dan menguatkan antibodi.

    Call/WhatsApp untuk order dan sebarang pertanyaan di nombor berikut :
    En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570

    ReplyDelete